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Pictogram Study for the DB Guidance System

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Visual order for the DB's guidance system

Deutsche Bahn has been using its pictogram system for decades, but it is no longer contemporary, both stylistically and functionally. R211 developed an initial pictogram study for the further development of new symbols. The aim was to achieve high recognition, improved long-distance visibility, and harmonious combinability of all symbols – for a broad and age-independent target group.

More homogeneity and better recognition

Pictograms in guidance systems often need to be displayed together, achieving a balanced overall effect. Existing systems frequently suffer from inhomogeneous area proportions, varying line weights, and inconsistent angles. R211 therefore developed an icon study that functions like a consistent typeface. The design considers recognition from a great distance and explicitly appeals to older user groups. This design allows for calm, harmonious combinations and creates visual order within the space.

Aufnahme einer Test-Beschilderungstafel im Bahnhof der Deutsche Bahn mit einem neu entwickelten Piktogramm für den Schienenersatzverkehr. Das Zeichen wurde im Rahmen eines Projekts zur verbesserten Wegeleitung bei Baustellen und Umleitungen von der R211-Agentur konzipiert.Piktogrammreihe, Entwurf eines modernen Piktogrammsystems für die Deutsche Bahn mit Icons zu Zug, Bus, Fahrrad, Barrierefreiheit und Orientierung – entwickelt von R211 für eine zeitgemäße Wegeleitung.
Aufnahme einer Test-Beschilderungstafel im Bahnhof der Deutschen Bahn mit einem neu entwickelten Piktogramm. Die Zeichen wurde im Rahmen eines Projekts zur verbesserten Wegeleitung von der R211-Agentur konzipiert.

The pictogram study unites functionality and design in a contemporary manner. It respects existing user habits and considers the needs of a diverse user base. Polygonal surfaces, reduced details, and visual centering create homogeneity even when combining multiple symbols. R211’s conceptual study provides a robust foundation for the further development of the guidance system and strengthens Deutsche Bahn’s visual identity within the space.

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Gestaltungsraster und Detailstudien des neuen Piktogrammsystems für die Deutsche Bahn, entwickelt von R211 – mit Icons für Zug, Bus, Wartebereich und Barrierefreiheit sowie farblich markierten Toleranz- und Kernbereichen
Gestaltungsstudie von R211 für die Deutsche Bahn mit Piktogramm-Vergleich, Icongrößen und Rundungswerten am Beispiel von Wartebereich- und Auto-Symbol auf blauem HintergrundPiktogrammentwurf von R211 für die Deutsche Bahn: wartende Person auf Sitzplatz mit Uhrsymbol, reduziert gestaltet auf blauem Hintergrund

Details and studies during the development of the pictograms: Among other things, the aspects examined included area ratios, distances to edges, the handling of tolerances, and the definition of core areas within the pictogram area. A complementary study of line thicknesses—both for outlines and filled shapes—ensures consistent and legible use in the space.

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